Het idee voor dit kunstwerk is ontstaan nadat ik zag dat ouders en grootouders van de baby Giovanni zoveel liefde, verwondering, tederheid en respect toonden voor de schoonheid van hun pasgeboren eerste kindje, kleinkindje.
Ik dacht toen: met zoveel liefde, warmte, tederheid en respect om zich heen, kan het leven zich ontwikkelen en ontplooien.

Om het respect te tonen voor en de verwondering over het nieuwe leven heb ik gezocht naar vijf halfabstracte figuren die waardigheid en respect uitstralen.
Deze roestvrij stalen figuren staan in een kwart cirkel om een klein marmeren beeldje, welk datgene is waar de verwondering en het respect naar uit gaan.
Met dicht om het beeldje drie verschillende tiffany-panelen die -door hun iets gebogen houding naar het beeldje toe en met ieder hun eigen gevoelskwaliteit, zoals warmte, innerlijke kracht en tederheid- het beeldje omringen.
De glazen druppelvormpjes in hun gezamenlijke gebogen vorm, verbeelden de levensstroom.
De ondergrond van zand is zowel functioneel als sfeerbepalend. Het geeft een mate van sereniteit aan het geheel.
Met de omranding van metaal geef ik de vorm van een waterdruppel weer, maar tevens is het een letterlijke en figuurlijke afscheiding.

Waarom ik bepaalde materialen gebruik:

Metaal: Geeft de kracht en de glans van het leven weer.
Glas: Laat de kwetsbaarheid en de glans van het leven zien.
Zachtrose Portugees marmer: Vertegenwoordigt voor mij zachtheid en nieuw leven.
Zand: Praktisch houdt het alle ongerechtigheden bedekt en het verbindt de verschillende delen. Door het zand met een spatel zeer strak te bewerken, krijgt het daarmee een toegevoegde kunstzinnige waarde.

Afmetingen.
- horizontaal: de installatie past in een cirkel van 2.40m
- verticaal : opstaande metalen rand: 7cm
hoogte opstaande figuren respectievelijk 1.80, 1.60, 1.40, 1.20 en 1.00m

Jeanne Ivangh-Luteijn









Terug naar de homepage